Alla inlägg den 17 juni 2011

Av Mikael Jacobsson - 17 juni 2011 15:01

Idag så fick jag svaren från studievägledarna både på Karlstads Universitet och Göteborgs Universitet. Snabba svar från båda, men GU gav ingen vettig information eller svar på mina frågor. KAU var snabba att svara och jag fick bra information och svar på mina frågor.


För mig är det viktigt när jag gör mitt val hur saker varit innan. Med tanke på att det är 2011 så är epost en viktig funktion. Speciellt när man som mig inte har möjlighet att sitta i telefon på dagtid. Så jag vill ha hyfsat snabba svar, men ännu viktigare är att man får den information man efterfrågade.


Så Karlstads Universitet har gått upp några placeringar igen med tanke på att dom var så hjälpsamma. Och det har dom varit tidigare med när man hört av sig.


Har inte alla svar men jag har lite att arbeta vidare med nu. Jag får kolla lite med CSN vad som krävs för att få studiestöd under sommaren.

Av Mikael Jacobsson - 17 juni 2011 00:30

Jag har funderat lite kring det med studieekonomi och jag kanske har kommit på en alternativ lösning. Det finns ju sommarkurser att läsa på Universitetet och dom har man rätt att få studiestöd för.


Vad jag fattat så är ett år på universitetet 40 veckor av studier. Om jag då läser kandidat och master i 5 år så utnyttjar jag 200 av dom 240 veckor man kan få stöd för. Det lämnar 40 veckor tillgodo. Då har jag 10 veckor per sommar som jag kan studera på. Och med 5 års studier så får jag 4 somrar att lösa ekonomin för.


Att köra sommarkurser känns som ett schysst alternativ att köra på om det är möjligt. Många säger säkert att det är bättre att arbeta under sommaren då man kan bli lite studietrött. Men själv så känner jag att det är roligare att hålla igång studierna när man ändå håller på.


Dessutom så kan man ju komplettera med bra kurser som gör att man blir mer konkurrenskraftig när man skall söka arbete.


Har mailat studievägledarna på Karlstads Universitet och Göteborgs Universitet. Får se vad dom säger om mina tankar. Förhoppningsvis så finns det en bra lösning för det hela. För det är som sagt inte lätt att fixa ett tillfälligt arbete.

Ovido - Quiz & Flashcards